Statuti Teclena   

13 - DE PENA BESTIARUM DAMNUM DANTIUM IN TERRIS
POSTQUAM FUERINT SEMINATE
Item, statuimus et ordinamus quod, quecumque bestia baccina, equina, mulina, bubalina vel asinina et eis similis, damnum dederit in messibus alienis, postquam fuerint seminate usque ad kalendas mensis martii, dominus seu pastor ipsarum, pro unaquaque, in XX denariis puniatur; de nocte, in duplo. Et, a kalendis mensis martii, in libris li denariorum dominus seu pastor ipsarum puniatur; et de nocte in duplo.
Si vero bestie porcine damnum dederint in messibusalienis, postquam fuerint seminate usque ad kalendas mensis martii, dominus seu pastor in VI denariis puniatur, et de nocte in duplo, si fuerint usque ad X; et, a X supra, habentur pro turma; et dominus seu pastor ipsarum, pro turma, in V libris denariorum puniatur; et de nocte in duplo. Et, a kalendis mensis martii supra,solvat pro qualibet bestia predictarum bestiarum porcinarum denarios XII, si fuerint usque ad X. Et, a X supra, habeantur pro turma, et dominus seu pastor ipsarum solvat X libras; et de nocte duplicetur.
Si vero bestie pecudine vel caprine damnum dederint in messibus alienis, postquam fuerint seminate usque ad kalendas mensis martii, dominus seu pastor ipsarum in VI denariis puniatur pro unaquaque bestia, si fuerint usque ad X; et, a X supra, habeantur pro turma, et dominus seu pastor ipsarum, pro turma, in V libris puniatur; et de nocte in duplo. Post kalendas martii, solvat duplum. Si vero dicte bestie pecudine damnum dederint in lupinis quocumque tempore anni, dominus seu pastor ipsarum, pro unaquaque, usque ad X, in denariis XII puniatur; et, a X supra, sit turma; et tunc dominus seu pastor, pro turma, in XX libris puniatur; et de nocte in duplo.

 

13 - La pena per gli animali che recano danno sui terreni dopo che siano stati seminati
Stabiliamo e ordiniamo che, qualunque bestia di razza vaccina, equimulina, bufalina o asinina e a esse simile, avrà dato danno in terre altrui, dopo che saranno state seminate, fino al primo del mese di marzo, il padrone o il pastore delle stesse, per ciascuna , sia multato di venti denari; se di notte, del doppio. E, dal primo del mese di marzo , il padrone o il pastore delle stesse sia multato di due libbre di denari; e, se di notte, del
doppio .
Se invero bestie di razza suina avranno dato danno in terre altrui, dopo che saranno state seminate, fino al primo del mese di marzo, il padrone o il pastore sia multato di sei denari, e, se di notte, del doppio, se saranno state fino a dieci; e, da dieci in su, siano stimate come branco; e il padrone o il pastore delle stesse, per branco, sia multato di cinque libbre di denari; e, se di notte, del doppio.
E, dal primo del mese di marzo in su, paghi, per ciascuna bestia delle predette bestie suine, dodici denari, se saranno state fino a dieci. E, da dieci in su, siano stimate come branco, e il padrone o il pastore delle stesse paghi dieci libbre; e, se di notte, si raddoppi.
Se invero bestie di razza ovina o caprina avranno dato danno in terre altrui dopo che saranno state seminate, fino al primo del mese di marzo, il padrone o il pastore delle stesse sia multato di sei denari, per ciascuna stia se saranno state fino a dieci; e, da dieci in su, siano stimate come branco, e il padrone o il pastore delle stesse, per branco, sia multato di cinque libbre; e, se di notte, del doppio. Dopo il primo del mese di marzo, ehi ji doppio. Se invero dette bestie di razza ovina avranno dato danno ai lupini, in qualsiasi periodo dell'anno, il padrone o il pastore delle stesse per ciascuna, fino a dieci, sia multato di dodici denari; e, da dieci in su sia (stimato) branco; e allora il padrone o il pastore, per branco, sia multato di venti libbre; e, se di notte, del doppio.